תכנית משרד הבריאות לקיצור התורים בהתפתחות הילד

תכנית משרד הבריאות לקיצור התורים בהתפתחות הילד – נובמבר 2019

משרד הבריאות הודיע על תכנית לקיצור התורים בהתפתחות הילד והרחבת המענים של קופות החולים בתחום.

יעד התכנית הוא שבעוד פחות משנתיים 95% מהילדים שיפנו לקופה יקבלו מענה (טיפול או אבחון) תוך שלושה חודשים בתוך הקופה.

התכנית מגדילה ב 80 מיליון ₪ בשנה את תקציב תחום התפתחות הילד, מתוכם 40 מיליון ₪ לילדים עם אוטיזם על מנת לאפשר לקופות להגדיל את כמות המטופלים להם הן נותנות שירות ואת כמות הטיפולים במקצועות הבריאות (קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית) שהן מספקות.

על מנת להרחיב את מעגל המטפלים בתוך הקופות ולהפוך את הטיפול למקצועי יותר התכנית מקצה כספים ייעודים להכשרות באוטיזם לצוותים המטפלים ולמענקים למטפלים שיתחייבו לעבוד בקופות החולים פרקי זמן משמעותיים.

למה יצא לתכנית הזאת?

כיום, הקופות מתקשות לתת מענה לחלק ניכר מהפונים לטיפול בהתפתחות הילד ולאחר שלושה חודשי המתנה מופנים המטופלים לשוק הפרטי ומקבלים החזרים כספיים חלקיים על הטיפולים ואת ההפרש מממנים מכיסם. מאחר וההחזרים ניתנים על פי תעריפון שלא עודכן משנת 1997, במקרים רבים הפרש מגיע ל-150-200 ₪ לטיפול. כך פעמים רבות רק בעלי אמצעים יכולים בכלל לפנות לטיפול פרטי ולשאת את עלות ההפרש בין מחיר הטיפול לסכום ההחזר.

ממתי יחול השינוי בהחזרים?

כחלק מהתכנית לקיצור התורים החל מחודש אפריל 2021 לא ניתן יהיה עוד לקבל החזרים על טיפול פרטי. שינוי זה תקף רק לגבי מטופלים חדשים.

אנחנו מקבלים כיום החזרים. האם יפסיקו לנו אותם?

מטופלים שנמצאים כרגע במסלול של החזר ימשיכו לקבל אותו ללא כל שינוי. רק החל מחודש ינואר 2022 יוכלו קופות החולים לפנות למטופלים אלו ולהציע להם חלופה טיפולית ראויה בתוך הקופה.

כמה זמן הילדים ימתינו עכשיו לטיפול?

בחודשים הראשונים ליישום הרפורמה תיתכן האפשרות שחלק מהפונים החדשים יאלצו להמתין לטיפול למעלה מ-3 חודשים – אך לא יותר מתשעה חודשים. להערכתנו מדובר בכ-235 ילדים שיאלצו להמתין עד 9 חודשים ובעוד כ-235 ילדים שיאלצו להמתין עד חצי שנה, זאת במקום המתנה של מינימום חודשים כיום “על הנייר” (אבל אין נתונים על זמני ההמתנה בפועל שפעמים רבות ארוכים הרבה יותר).

 

האם הרפורמה מבטלת את ההתחייבות של טיפול תוך 3 חודשים?

הרפורמה לא מבטלת את מחויבות הקופות למתן מענה תוך 3 חודשים – אלא בדיוק להיפך  המטרה היא לדאוג ש95% מהילדים יקבלו מענה תוך 3 חודשים בתוך הקופה כך יקבלו מענה מקצועי טוב יותר ולא יישאו בהפרשים של עלות הטיפול הפרטי למול ההחזרים.

 

מה אנחנו עושים אם אנחנו צריכים טיפול דחוף ולא מקבלים מענה?

במקרים דחופים הרפורמה מחייבת את קופות החולים לתת מענה מהיר יותר כולל באופן פרטי.

**חשוב לדעת – במקרים חריגים הקופה עדין תוכל לתת החזרים – התכנית לא מונעת את זה אלא רק מבטלת את ההחזר הגורף.

למי נוכל לפנות לקבלת מענה דחוף?

גם משרד הבריאות וגם קופות החולים יפעילו מוקדים ייעודים שמטרתם לתת מענה למקרים דחופים ולמקרים בהם תקופת ההמתנה מתארכת באופן לא סביר.

כאשר מתקבל מתקבלת פנייה במוקד של קופת החולים שמוצדקת כדחופה, על הקופה לאתר בעצמה תור לאדם אצל ספקי השירות שלה ובמידת הצורך אף להפנות לנותני שירות שאינם ספקים שלה

בכל מקרה שאין מענה תוך זמן סביר ניתן לפנות מיידית למרכזים למשפחה של אלו”ט ויחד עם הצוות המשפטי בקידום זכויות נפעל מול קופת החולים ומשרד הבריאות.

האם קופות החולים יוכלו לסרב לתת לנו טיפול בגלל שאנחנו מקבלים טיפול במסגרת החינוכית?

לא. חשוב להבהיר – הזכאות של ילדים עם אוטיזם ל-3 טיפולים בשבוע בקופת החולים ובנוסף לטיפולים במסגרת מערכת החינוך לא משתנה והיא נובעת מזכותם של הילדים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי ללא תלות במערכת החינוך.

האם מבטלים גם את ההחזרים על אבחונים?

כיום, גם מטופלים שפונים בבקשה לאבחון יכולים לאחר שלושה חודשי המתנה לפנות לאבחון באופן פרטי תמורת החזר חלקי ביותר. בשלב הראשון לא יהיה שינוי במדיניות ההחזרים לגבי אבחונים. החל מחודש ינואר 2021 רק מטופלים מעל גיל 9 שפנו בבקשה לאבחון יוכלו לקבל החזר על אבחון פרטי בתום שלושה חודשי המתנה. בכל מקרה של המתנה מעל 3 חודשים לאבחון – ניתן לפנות מיידית למרכזים למשפחה של אלו”ט ויחד עם הצוות המשפטי בקידום זכויות נפעל מול קופת החולים ומשרד הבריאות.

מה היעדים של התכנית?

תכנית משרד הבריאות כוללת יעדי ביניים ברורים לקיצור התורים:

  • תוך 3 חודשים (1.7.20) היעד הוא שמספר הממתינים למעלה מחצי שנה לטיפול יפחת בחצי
  • תוך חצי שנה (1.10.20) היעד הוא שאף מטופל לא ימתין למעלה מחצי שנה לטיפול
  • היעדים הבאים מדברים על הפחתה הדרגתית במספר המטופלים הממתינים לטיפול יותר משלושה חודשים
  • יעד סופי 1.10.21 – 95% מהמטופלים מקבלים מענה תוך 3 חודשים

 

 

מה אלו”ט עושה כדי לדאוג שהילדים לא יפגעו?

אלו”ט עוקבת מקרוב אחרי יישום הרפורמה ועמידת המשרד ביעדים שפרסם. במידה והיעדים לא יושגו אנחנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו ציבורית ומשפטית כדי לוודא שאין אף ילד שנשאר בלי טיפול.

 

לקריאת חוזר משרד הבריאות המלא היכנסו לקישור: https://www.health.gov.il/hozer/mkA03_2019.pdf

 

בכל שאלה נוספת אתם מוזמנים לפנות למרכזים למשפחה של אלו”ט 036703077