בתי ספר – חינוך מיוחד

בית ספר לתלמידים עם אוטיזם

בית ספר לחינוך מיוחד המיועד לתלמידים עם אוטיזם. תקן הכיתה נע  בין 5 ל-8 תלמידים (ניתן לפתוח כיתה עם תקן חסר – 4 תלמידים). צוות הכיתה מורכב ממורה לחינוך מיוחד וסייעת. חלק מבתי הספר נותנים מענה לתלמידים מגיל 6 ועד 21 וחלקם נותנים מענה לתלמידי יסודי בלבד או תיכון. שנת הלימודים בבית הספר נפתחת ב- 1.9 ונמשכת עד ה- 15.8. בבית הספר מונהג יום לימודים ארוך, עד השעה 16:45, והתלמידים נהנים מזכויות נוספות כדוגמת הזנה, הסעות ומלווה להסעה, טיפולים פרא- רפואיים בהיקף של כ- 2.9 ש”ש ממשרד החינוך וכיוצ”ב.
לכל תלמיד בבית הספר נבנית תכנית לימודים אישית (תל”א) בתחילת השנה.

למי לפנות? לאגף החינוך ברשות המקומית ולבקש לזמן ועדת השמה.

כיתת תקשורת בחינוך הכללי

כיתת חינוך מיוחד בבית ספר בחינוך הכללי המיועדת לתלמידים המאובחנים עם האוטיזם. תקן הכיתה נע בין 5 ל- 8 תלמידים (ניתן לפתוח כיתה עם תקן חסר  – 4 תלמידים). הצוות החינוכי מורכב ממורה לחינוך מיוחד וסייעת. שנת הלימודים בבית הספר נפתחת ב – 1.9 ונמשכת עד ה- 15.8 . בחלק מחטיבות הביניים והתיכונים מסתיימת שנת הלימודים ב 5.8 או לחלופין ב 15.8 עם הפסקה בלימודים בין ה- 21.6 עד ה- 30.6.
הזכויות המוקנות לתלמיד הלומד בכיתת תקשורת זהות לזכויות הניתנות לתלמיד הלומד בבית ספר לחינוך מיוחד ,קרי, יום לימודים ארוך, עד השעה 16:45, הזנה, הסעות ומלווה להסעה, זכות לחופשות מקוצרות טיפולים פרא- רפואיים בהיקף של 2.9 ש”ש ממשרד החינוך וכיוצ”ב.
לכל תלמיד בכיתת תקשורת נבנית תכנית לימודים אישית (תל”א) בתחילת השנה.
בכל סוגי הכיתות בחינוך המיוחד יכולים להיות סוגים שונים של שילובים עם החינוך הרגיל: שילוב של תלמיד בודד בשיעורים מסוימים בכיתת החינוך הכללי, שילוב של קבוצת תלמידים מהחינוך המיוחד בשיעורים מסוימים או בפעילות כיתתית של תלמידי החינוך הכללי, “שילוב הפוך” של תלמידים מהחינוך הכללי בכיתת החינוך המיוחד, וכיוצ”ב

למי לפנות?  לאגף החינוך ברשות המקומית ולבקש לזמן ועדת השמה.

טיפ:
איך פותחים כיתת תקשורת?

  • הרשות המקומית ומשרד החינוך מקבלים החלטה לפתיחת כיתת תקשורת לאחר שיש בידיהם נתונים על לפחות 4 תלמידים עם מאפיינים דומים. על ארבעת התלמידים להיות פחות או יותר באותה שכבת גיל (לדוג’ 13-14) ובאותה רמת תפקוד.
    חשוב מאד לשים לב ולדאוג לכך שבועדת ההשמה יקבל התלמיד  זכאות לחינוך מיוחד, ובהמלצת המסגרת יהיה כתוב שיבוץ בכיתת תקשורת.
  • לצורך יצירת קבוצת לחץ על מקבלי ההחלטות או חיפוש תלמידים נוספים המעוניינים ללמוד בכיתת תקשורת באזור המגורים הרלבנטי, אנו מציעים לפרסם בפורומים של אלו”ט, תפוז ושתיל הודעה על התגבשות  קבוצה, תוך ציון אזור המגורים (ולא העיר עצמה), הגיל ורמת התפקוד.
  • כאשר מתהווה קבוצה מגובשת, ניתן לפנות למנהל מחלקת החינוך ברשות המקומית לפתיחת הכיתה.
  • ישנה חשיבות גדולה לנכונות בית ספר והמנהל/ת לפתוח, ללוות ולתמוך בפתיחת כיתת התקשורת.
  • מומלץ לבדוק לפני הפגישה ברשות המקומית, האם יש מנהל/ת בית ספר המעוניין/ת לפתוח כיתת תקשורת ולהגיע לפגישה עם הצעות קונקרטיות.